Poprzedni temat :: Następny temat
[ED3] Journeyman
Autor Wiadomość
Messer 
Nowicjusz

Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-12, 16:30   [ED3] Journeyman

Witam!

Czy mógłby ktoś zorientowany napisać, w jaki sposób działa w obecnej edycji profesja Obieżyświata, a dokładniej jak to jest z jego talentami? Czy wybiera je absolutnie dowolnie, czy jest ograniczony - tak jak to było w 1. edycji - wysokością swojego Kręgu?

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.
M.
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2010-03-13, 16:01, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2010-03-12, 16:45   

Właśnie zerkam do świeżo odebranego Namegiver's of Barsaive.
Obieżyświat ma tylko dwa talenty dyscyplinarne. Rytuał Karmiczny i Tkanie Wątków. Za to mogą nauczyć się dowolnych innych Talentów - na pierwszym kręgu pięciu, na każdym kolejnym dwóch. Otrzymują do wyboru premie do Obrony i karmę do atrybutów wtedy kiedy inni adepci, a także posiada 2 zdolności dyscyplinarne. Ta z 5 kręgu umożliwia im traktowanie talentu jak dyscyplinarnego, ale tylko na chwilę.

W żadnym momencie nie jest ograniczony wysokością kręgu, może normalnie podnosić talenty. Aby awansować (co dzieje się automatycznie, bez nauczyciela), wystarczy mu taka sama ilość talentów, jak innym dyscyplinom, podniesiona do poziomu równego następnemu kręgowi. Jednakże może wybrać jakie to będą talenty. Dodatkowo, nie można łączyć Obieżyświata z żadną inną dyscypliną...

Bardzo restrykcyjna dyscyplina, ale cóż. Taka jest cena wolnego wyboru.
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Messer 
Nowicjusz

Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-03-13, 15:20   

Chodziło mi raczej o interpretację zasady mówiącej o tym, że Obieżyświat zdobywa nowe talenty w oparciu o przepisy dotyczące nabywania talentów opcjonalnych przez innych adeptów lub przez ludzi za pomocą Wszechstronności ("these talents are learned from a trainer in the same way as other adepts learn Talent options or learn a talent via Versatility", s. 155 NoB). W opisie Wszechstronności (s. 85 PG) jest napisane, że nie można tą drogą nabyć talentu z kręgu wyższego niż ten, z którego pochodzi najwyższy talent dyscyplinarny postaci. Jeżeli zasadę tę zaaplikować wprost do profesji Obieżyświata, to ten nigdy nie będzie mógł zdobyć talentów pochodzących z 5. i wyższych kręgów (jego najwyższym dyscyplinarnym talentem jest Takanie wątków, pochodzące z 4. kręgu).
Załóżmy taką oto sytuację: wszystkie 5. talentów 1.-kręgowego Obieżyświata osiągnęły rangę 2., tak że gracz decyduje się na awansowanie swojej postaci na 2. Krąg. Czy teraz - już na 2. Kręgu - może wybrać dla swojego bohatera dwa (lub jeden) ABSOLUTNIE DOWOLNE talenty, czyli nawet te pochodzące z odległych Kręgów (chociażby nauczyć się od napotkanego Wojownika talentu Crushing Blow, który ten rozwinął dopiero na 7. Kręgu)?

Pozdrawiam.
M.
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-03-13, 15:41   

Messer napisał/a:
W opisie Wszechstronności (s. 85 PG) jest napisane, że nie można tą drogą nabyć talentu z kręgu wyższego niż ten, z którego pochodzi najwyższy talent dyscyplinarny postaci.


Nie najwyższy Talent Dyscyplinarny, a najwyższy Krąg z Dyscyplin, którymi uczący się podąża.

Player's Guide p. 85
Cytat:
An adept cannot learn a talent from a Circle greater than his highest Discipline Circle. For example, if the adept’s highest Discipline Circle is Third Circle, he can learn talents from other Disciplines available to them at Third Circle or lower.


Możesz uczyć się tylko talentów, które inne Dyscypliny mają dostępne na tym Kręgu, na którym znajduje się twój Obieżyświat.

W przypadku tego Wojownika. Po osiągnięciu przez Obieżyświata drugiego Kręgu, może on prosić Wojownika o nauczenie któregokolwiek talentu, który dla tego Wojownika jest dostępny na 2 Kręgu. Będą to więc talenty: Acrobatic Strike, Air Dance, Climbing, Maneuver, Parry, Avoid Blow, Melee Weapons, Unarmed Combat, Wood Skin, Detect Weapon, Fireblood, Heartening Laugh, Missile Weapons Swidt Kick, Throwing Weapons, Tiger Spring, Anticipate Blow.

Może także od tego Wojownika nauczyć się Wytrzymałości, jednak jako że Wytrzymałość związana jest z Dyscypliną, którą się podąża, Obiezyświat nie otrzyma bonusów wytrzymałości Wojownika, a swoje, czyli 6/5.

Jeszcze odnośnie Obieżyświata w ED3. Ważną kwestią jest to, że Obieżyświat nie posiada talentu Wszechstronność i nigdy nie będzie go mógł kupić (No chyba, że zmieni Dyscyplinę).

Mam nadzieję, że pomogłem.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2010-03-13, 15:55, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Messer 
Nowicjusz

Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-08-07, 18:46   

Na pierwszy rzut oka Obieżyświat to dosyć nietuzinkowa, ciekawa Dyscyplina. Jednakże kiedy zacząłem przyglądać się jej bliżej to powoli doszedłem do wniosku, że jest dosyć... nudna, pozbawiona wyrazu i jakaś... nie do końca wpisująca się w realia ED. Jest przecież w gruncie rzeczy pozbawiona etosu, który jakoś tam przypisany jest każdej Dyscyplinie, a tutaj - każdy sobie rzepkę skrobie. Adepci podążający tą Ścieżką są dla mnie jakby rozmyci; przez to, że czerpią z wielu innych Dyscyplin, brak im czegoś co możnaby określić jako... etos właśnie. Można sobie z łatwością wyobrazić, że ktoś mówi z lękiem "to potężny Czarodziej", albo "jest straszliwym Wojownikiem", ale co można powiedzieć o Obieżyświacie nie sięgając po ironię lub humor... Czy w świecie ED jest to w ogóle pełnoprawna, suwerenna, poważna Dyscyplina, czy raczej Dyscyplina "na wcisk"?... A co Wy o tej Dyscyplinie sądzicie i czy ktoś z Was miał z nią kiedyś do czynienia (jako MG lub BG)?

Pozdrawiam.
M.

P.S. Jeżeli poruszyłem ten wątek w niewłaściwym miejscu, to bardzo proszę o wyrozumiałość. Nie chciałem mnożyć wątków.
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-08-07, 20:53   

Mnie Obieżyświat jako Dyscyplina nigdy tak naprawdę nie przekonał. Po prostu jakoś nie przepadam za nim. Zawsze wydawał mi się trochę taką zapchajdziurą, czy też ulubieńcem graczy lubiących pokombinować z talentami.

Trzecia edycja troszeczkę ten mój pogląd zmieniła, Obieżyświat nabrał trochę charakteru. Dzięki Niskiej Magii, zdolnościom. Określiłbym go teraz mega utalentowanym (dosłownie i w znaczeniu potocznym). Potrafi się błyskawicznie uczyć (Na Niskiej Magii). Dzięki temu może się sprawdzić w kampaniach eksploracyjnych, kiedy trzeba się uczyć i szukać informacji.

Nadal jednak nie należy on do moich ulubieńców.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
 
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2010-08-07, 20:57   

Dyscyplina Obieżyświata jest rozwinięciem natury Człowieka - zmiennej, wszechstronnej, wymykającej się ograniczeniom. Stąd taka jej forma, pozwalająca ludziom na obranie własnej ścieżki...
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 40
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2010-08-07, 22:12   

Buehehehe.... przypomniało mi się jak przeprowadzałem prelekcję o EDku na studiach i opowiadam o rasach:
"Elfy są... cenią... Są też Krwawe Elfy, które powstały, gdy... . Krasnoludy to... Ludzie to trzecia najliczniejsza rasa w Barsawii. Charakteryzuje ich, zmienność, wszechstronność, różnorodność. [...]"
I wtrąca mi się kumpel z grupy:
"Ty, wiemy jacy są ludzie."
"No tak. <cała grupa się śmieje> To pominiemy."
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2010-08-07, 22:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 40
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2010-08-09, 15:02   

Messer napisał/a:
co można powiedzieć o Obieżyświacie nie sięgając po ironię lub humor...

Wiesz co... mi się takie podejście do tematu bardzo podoba. Ironia? Humor? It's perfect! Odgrywając Obiezyświatów nic tylko czerpać z podejścia do życia reprezentowanych przez postaci stworzone przez Sapkowskiego - pięknie zdystansowane do świata, posiadające "własny" rozum, diablo błyskotliwi i inteligentni indywidualiści (a nie tylko indywidua) niedający wmówić, że życie ma jakiś inny sens niż samo życie, przez co tragiczne. Bez domu, bez celu, ciągle w drodze, żyjący przeważnie z dnia na dzień, uskuteczniając maksymę w rodzaju "tam dom mój, gdzie płaszcz powiesić mogę".

A od strony mechaniki... możliwość dorzucania Karmy do każdego talentu, który się zna, a na kręgach mistrzowskich możliwość korzystania z dowolnego talentu dyscyplinarnego (spośród dyscyplin u których się praktykowało) czy dodatkowa kostka Karmy do wszystkich testów (walka, wspinaczka, otwieranie zamków, ... wszystkich!) o ile jeśli celem jest nauczenie się czegoś lub zdobycie jakiejś informacji są nie do przecenienia.
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2010-08-09, 15:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-08-09, 16:04   

sirserafin napisał/a:
...czy dodatkowa kostka Karmy do wszystkich testów (walka, wspinaczka, otwieranie zamków, ... wszystkich!) o ile jeśli celem jest nauczenie się czegoś lub zdobycie jakiejś informacji są nie do przecenienia.


Walka... tak daleko bym z tą interpretacją raczej nie szedł. Ciężko mi sobie wyobrazić by rezultatem testów (przynajmniej większości) w walce było dowiedzenie się czegoś.

Ale otwieranie zamków. Czemu nie. W jakiejś skrzyni mogą być ważne dokumenty. By się z nich czegoś dowiedzieć trzeba otworzyć zamek.

Targowanie się - kupujemy informację. Prowadzenie rozmowy - próbujemy się czegoś dowiedzieć... itp.

Jup. Niezła zdolność.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
 
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 40
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2010-08-09, 16:55   

Około tematu:

arma napisał/a:
for a CHA Test to convince another adept to teach you a talent. Or to gain access to a library. Or a Haggle Test to lower the price of Library Access or teacher, or the price of a book. Or you want to sneak in the library via climbing the roof, sneaking past the guards, and have to pick a lock, and then quickly memorize things with PER or book memory. You can spend Karma on all of them.
(Note that this Karma is in addition to any you may already be able to spend on Attribute Tests or hen maiking a talent a Discipline talent, as usual.)


arma napisał/a:
If you get a new talent from the 13th Circle ability to help you learn something (Silent Walk to sneak into the library), you can use both the 5th and 7th Circle abilities to make it a Discipline Talent and for Karma from trying to learn something.
If you get something like Book Memory, which requires Karma, you can use the 7th Circle ability to spend another Karma, or make it a Discipline Talent so you don't need Karma (because Discipline Talents aren't all about rolling Karma Dice, they can also be Discipline Talents to save Karma...)
There are also be combinations that would allow 3+ Karma for the Journeyman. For example, if your GM says that fighting your way into a library counts for the 7th Circle ability to work, then a Journeyman who learned Crushing Blow and Critical Hit could also spend the Karma from the 7th Circle ability on that Damage, for a total of 3. And perhaps more with other talents that affect damage.

So, because it's important to keep it in mind:
There's no special Karma allowance in there (and no fixed number of points, e.g. not "because of that he can spend 2 Karma"), it's the same as for all Disciplines: there's no upper limit on Karma, just normally only 1 point from a source, and then how many sources you got. Some Disciplines may end up giving you a lot, really lot of Karma, from several sources. And more of you're using Versatility to learn talents or items to gain new talents that require Karma.


Reszta dyskusji tutaj
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
 
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-08-09, 17:51   

Czytałem tę dyskusję. Mimo wszystko na skorzystanie z tej zdolności do walki pozwoliłbym jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Bardzo łatwo przekroczyć tu granicę i nadużyć... a potem ciężko już wrócić.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
 
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2010-08-10, 08:17   

Sethariel napisał/a:
Ciężko mi sobie wyobrazić by rezultatem testów (przynajmniej większości) w walce było dowiedzenie się czegoś.

Czy mój przeciwnik przeżyje cios toporem w głowę?
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-08-10, 11:42   

Kot napisał/a:
Czy mój przeciwnik przeżyje cios toporem w głowę?


I to jest dla mnie nadużycie, o którym mówiłem. W ten sposób każdy (dosłownie) test można by pod tę zdolność wrzucić. A to nie o to chyba chodzi.

Duża tu rola MG, by wyczuć odpowiedni balans.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2010-08-10, 14:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2010-08-10, 15:05   

Sethariel napisał/a:
Duża tu rola MG, by wyczuć odpowiedni balans.

Przecież to był żart.
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2010-08-10, 16:16   

Żart żartem...

Nie zdziwiłbym się jednak, gdyby ktoś takie rozumowanie przyjął na poważnie ;-)
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2010-08-10, 17:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template junglebook v 0.2 modified by Nasedo